Škof Maksimilijan Matjaž: Spodbuda pedagogom ob tednu vzgoje – Učitelj, pričevalec upanja

2.9.2025 Katoliška Cerkev v Sloveniji Vzgoja, Škof
Foto: Škofija Celje Foto: Škofija Celje

Društvo katoliških pedagogov Slovenije v sodelovanju s komisijo za šolstvo pri Slovenski škofovski konferenci in Slovenskim katehetskim uradom pripravlja Teden vzgoje 2025. Potekal bo od 1. do 7. septembra 2025, naslov letošnjega tedna pa je Pedagogi upanja, romarji upanja. V svetem letu želijo opozoriti, da smo tudi v naših vzgojno izobraževalnih ustanovah prinašalci upanja.

Tudi letošnji Teden vzgoje v gradivu prinaša nabor kratkih, iskrenih in bogatih razmišljanj, ki bodo obogatila prvi teden šolskega leta. Prispevke so napisali pedagogi celjske območne skupnosti, spodbudo učiteljem pa je dodal tudi celjski škof Maksimilijan:

Učitelj, pričevalec upanja

Vzgoja je vedno dejanje upanja, ki sedanjost prepleta s prihodnostjo, je dejal pokojni papež Frančišek  udeležencem svetovnega srečanja vzgojiteljev decembra leta 2020. Samo bistvo krščanske eksistence lahko najbolj izrazimo s Pavlovo triado vera, upanje in ljubezen, ki zajema celotno dimenzijo človekovega bivanja: njegov izvor, sedanjost in prihodnost. Nosilno vlogo pri udejanjanju krščanske eksistence pa ima upanje. To ni vrlina, ki bi si jo človek pridobil s pridnostjo in lastnim naporom, ampak raste iz odnosa do poosebljenega upanja, ki je postalo realno v Jezusu Kristusu, učlovečenem Sinu Boga Očeta. 

Bog je namreč vstopil v svet po Sinu, da bi človek lahko postal svoboden, to je Božji, kakor razlaga apostol Pavel Galačanom: »Ko je nastopila polnost časa, je Bog poslal svojega Sina, rojenega iz žene, rojenega pod postavo, da bi odkupil tiste, ki so bili pod postavo, da bi mi prejeli posinovljenje.« (Gal 4,4-5) 

Pomagati človeku k rasti v odnosih za svobodno in integralno osebnost pa je najvišje poslanstvo krščanskega učitelja in pedagoga – spremljevalca in vzgojitelja. Prvi model takšnega učitelja je Jezus sam. 

Svojim učencem ni razlagal nauka, ampak jih je uvajal v skrivnost, to je v življenje Božjega kraljestva. Učenje se je dogajalo preko odnosov z njim. Zato jih je poklical predvsem z  namenom, da bi bili z njim (Mr 3,14). Šele v odnosu z njim so lahko izkušali skrivnost Božjega kraljestva (Mr 4,11), to je novega življenja, ki jim ga Bog podarja. 

V šoli učenčevstva so morali pridobiti tri temeljna izkustva,  da se je lahko v njih utrdilo upanje v to novo življenje, v katerega so bili poklicani: 

1) Izkustvo poklica: Nekdo  jih je osebno izbral in jih poklical, nekdo jih želi in jih ljubi takšne, kot so; 

2) Izkustvo odnosa: Nekdo jih  nagovarja in posluša, je z njimi v odnosu, je navzoč;

3) Izkustvo poslanstva: Nekdo jih pošilja, jim zaupa in jim  daje edinstveno nalogo in poslanstvo. 

Tudi v današnji družbi je poslanstvo pedagoga dragoceno in pomembno. A bolj kot učitelj mora biti spremljevalec. Bolj kot prinašalec znanja mora postajati pričevalec upanja.

Maksimilijan Matjaž, celjski škof

Prispevek je bil objavljen v gradivu za Teden vzgoje 2025.

Vir: Škofija Celje